Verslag activiteiten Stichting Miss IQ 2017

Aan het begin van 2017 hadden wij in onze opslagruimte heel veel schoolmateriaal verzameld. Zoveel, dat we i.p.v. 2 containers van elk 40ft. er maar liefst 4 containers konden verzenden. Ze waren bestemd voor de KAP en voor de Prins Bernard school.

In ons Projectplan, dat we naar diverse fondsen hadden gestuurd met verzoek om sponsoring, hadden wij een donatie gevraagd voor vervolgzendingen van 6 containers.
Gelukkig kregen wij van de AFAS Foundation een grote donatie, waardoor we onze droom konden waar maken. Stichting Miss IQ is dit fonds ontzettend dankbaar, hierdoor hebben we onze verzendingen kunnen realiseren.
Op Curaçao weten de scholen dat AFAS dit mede mogelijk heeft gemaakt.

Met het geld van de AFAS Foundation hebben wij het volgende kunnen doen:
In augustus zijn 4 containers verscheept naar scholen op Curaçao. Alles verliep vlot. De directeur van AFAS op Curaçao, de heer Pim Steinmeijer, was aanwezig bij het openen van containers. De scholen hebben zelf de lokale pers op de hoogte gebracht. Ook vanuit Nederland hebben wij persberichten verstuurd. De Amigoe heeft daarover uitgebreid bericht.

Het eerste wat we altijd doen voor het verschepen van containers is contact opnemen met de douane voor de vrijklaring van de containers. Daarna gaan we naar het agentschap, overhandigen daar alle benodigde papieren. En dan is het een kwestie van afwachten, totdat de telefoon gaat voor akkoord. Vervolgens afspraken maken met directeur van AFAS, aangeven wanneer de containers bij de scholen geopend gaan worden.

In het algemeen is iemand van onze Stichting ook altijd aanwezig als de containers arriveren. Meestal ben ik, Ruth Groenewoud, dat. Het is geen overbodige luxe, want onze aanwijzingen en bewijzen zijn nodig. Anders gaan de containers niet open. En langdurig wachten op de kade zorgt alleen maar voor oplopende kosten.

De verzendingen, met name de transportkosten en opslagmogelijkheden in Nederland, zijn ook mogelijk gemaakt dankzij de volgende personen die onze Stichting Miss IQ hebben gesponsord.

Aad Renses, Autobedrijf;

Rob Burgering, Verpakkingen

Andre Köhne, Containerbox

In de maand december zijn vervolgens nog 3 containers op Curaçao gearriveerd voor de volgende scholen: Fundashon Bos di Juventud, Pedro Luis Brionschool, Schot borg school, Joan Mauritsschool,
Zo vlak voor de feestdagen was het wel even spannend, maar het ging goed. Alle drie containers konden op dezelfde dag geopend worden.

Dat was wel even rennen voor mij, want je wilt graag foto’s maken. Gelukkig werkten de schooldirecteuren graag mee hoor!

Toen begin september de orkaan IRMA enorm veel schade toebracht, met name op Sint Maarten, was dat ook voor onze Stichting schrikken.

We hebben toen meteen besloten ook onze hulp te richten op de scholen op Sint Maarten. Het heeft vervolgens enige tijd geduurd voor we voldoende financiële middelen bijeen hadden. Begin januari 2018 zijn 2 containers naar Sint Maarten gestuurd.

We gaan 2018 met volle inzet tegemoet. Er zijn voldoende contacten met scholen, ook op Aruba. En er is ruim voldoende aanbod van materiaal van diverse scholen in Nederland. We blijven ons uiterste best doen om de nodige financiële middelen bijeen te krijgen.

Donaties zijn daarom van harte welkom.

Januari 2018,
Ruth Groenewoud, voorzitter