Dit project is ontwikkeld om kwetsbare jonge moeders op weg te helpen naar een betere toekomst voor henzelf en hun kind(eren).

Het doel is om de problemen waarmee zij te maken hebben te signaleren en hen te helpen deze op te lossen. Dit is er op gericht deze, veelal alleenstaande, moeders de kans te bieden zich te ontwikkelen, hun zelfredzaamheid te vergroten en hen te leren een netwerk op te bouwen. Hen zo weer te laten meedoen in de samenleving. Het betreft vooral jonge vrouwen met weinig opleiding en geen werk.

Tijdens een informatie bijeenkomst voor de jonge moeders is gebleken dat elk van hen kampt met specifieke problemen. De meest voorkomende betreffen huisvesting, financiën en oppas.

Door het project ‘Jonge Moeders aan de Slag’ wil de Stichting samen met begeleiding van deskundigen (jurist; gezinscoach;) de betrokkenen adviseren en zorgen voor verwijzing naar de juiste instanties. Het gaat daarbij vooral ook om hen te laten ontdekken wat ze zelf kunnen en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.

De doelgroep bestaat uit jonge moeders tussen de 16 en 27 jaar. Vanwege het werkgebied van de Stichting Miss IQ wordt vooral gericht op jonge moeders uit het HAL-gebied (Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk) en ook uit Castricum, Heemskerk, Beverwijk, Uitgeest en Heiloo.

Uitvoerige informatie over dit project, met daarbij de vermelding van de organisaties waarmee de Stichting samenwerkt staat in het uitgebreide Projectplan. Belangstellenden kunnen dit projectplan aanvragen via de mail, zie bij Contact.